I. I. I. I.
International Institute for Important Items
Louise Hervé & Chloé Maillet


 

 
 
 

Spectacles without object, 2016 / Spectacles sans objet, 2016

Spectacles without objects
Slideshow, s8mm and HD transferred to HD, 33’, 2016

 
Spectacles without Objects explores – through text, images and sound recordings – specific occurrences of utopian performances in the past, way before the XXth century, before the moment Modern Art History usually assigns to the beginnings of performance art. Archeology of performance is a contemporary issue, especially as it took place inside communities who yearned to change social structures and relationships, to change human beings.

 
Written and directed by Louise Hervé & Chloé Maillet
Production I. I. I. I. & redshoes, with the support of La Fondation Nationale pour les Arts Graphiques et Plastiques (FNAGP), Centre Pompidou – Hors Pistes, Parc Jean-Jacques Rousseau, du CAC Vilnius, ESACM, CRAC Alsace. Courtesy Galerie Marcelle Alix

With Pierre Pinson, Laurent Cazanave, Louis Affergan-Cavillon, Luna Picoli-Truffaut, Gonzague Van Bervesselès, Madeleine Cavet, Sarah-Anaïs Creviet-Goulet, Emily Lechner, Damien Delescluse, Les Figurants de l’Histoire.

 

Spectacles sans objet
Diapositives, s8mm et vidéo HD transférés sur HD, 33’, 2016

 
Pourquoi les costumes de théâtre ont-ils été interdits en Angleterre sous la République de Cromwell ? Qui étaient les jeunes Méditateurs révolutionnaires qui pensaient en 1799 que la reconstitution historique allait changer l’humanité ? Pourquoi les saint-simoniens chantaient-ils l’habit nouveau, qui dise à tous espoir, espoir ? A toutes ces questions, des amis réunis dans un parc, un groupe de peintres pendant la Révolution Française, ou les participants à un festival de reconstitution historique tentent de répondre. Spectacles sans objet est peut-être une généalogie alternative de la performance.