I. I. I. I.
International Institute for Important Items
Louise Hervé & Clovis Maillet



 
 
 
 
Kunsthal Aarhus 2016, National Gallery Sofia 2017, Eugenio de Almeida Foundation 2018,35mm slides (chapter 2)

Spectacles Without Objects
Performances ; vinyl records ; book ;35 mm slideshow, HD video and s8mm film, 2016-2018
 
Kunsthal Aarhus (DK, 2016, cur. Jacob Fabricius), Le Crédac Ivry (FR, 2018, cur. Claire le Restif), National Gallery Sofia (BG, 2017, cur. Emile Ouroumov), Eugenio de Almeida Foundation (PT, 2017, cur. Elfi Turpin et Filipa Oliveira), Kunsthalle Wien (AT, 2017, cur. Anne Faucheret), Rond-Point Projects Marseille (FR, 2016, cur. Camille Videcocq), CNEAI (FR, 2016, cur. Jacob Fabricius)

 
« Spectacles Without Objects interprets and reenacts sources found in newspapers and books, while also recreating artistic interventions that took place in public spaces in France and England between the 17th and 19th centuries. In some ways this work is a cornerstone for reevaluating and rewriting modern 20th – century performance history and artistic activity as tools for social change and possible revolt. Something forgotten is given new life through Spectacles without Objects – and its historical resurrection should echo in the future as a valuable contribution to our knowledge of early political, aesthetic and artistic activism. »
Jacob Fabricius, Kunsthal Aarhus

The three current chapters of Spectacles Without objects, taking place in the 17th,18th and 19th century, were produced and added throughout a series of exhibtions in 2016-2018. The installation consists of a video, super8 and slides synchronized projection, with a soundtrack on a vinyl record playing at the same time. In Sofia, Evora, Aarhus (where the project presented as a solo show) the film was accompanied by a series of narrative performances.

Spectacles sans objet
Performances ; disque vinyle ; livre ;diapositives argentiques, film super 8 et vidéo transférés sur HD, 2016-2017
 
Kunsthal Aarhus (DK, 2016, cur. Jacob Fabricius), Le Crédac Ivry (FR, 2018, cur. Claire le Restif), Galerie Nationale de Sofia (BG, 2017, cur. Emile Ouroumov), Fondation Eugenio de Almeida (PT, 2017, cur. Elfi Turpin et Filipa Oliveira), Kunsthalle Wien (AT, 2017, cur. Anne Faucheret), Rond-Point Projects Marseille (FR, 2016, cur. Camille Videcocq), CNEAI (FR, 2016, cur. Jacob Fabricius)

« Spectacles sans objet explore – à travers des textes, des images et des enregistrements sonores – des occurrences spécifiques de performances utopiques dans le passé, bien avant le XXe siècle, époque usuellement assignée pour ses débuts. L’archéologie des performances est une question contemporaine, particulièrement lorsque’elles prennent place dans des communauté appelant de leurs voeux une transformation des structures et des relations sociales, une transformation des êtres humains. »
Jacob Frabricius, Kunsthal Aarhus

Spectacles sans object a été montré sous la forme d’une installation vidéo et diapositives, accompagnée d’un enregistrement sonore gravé sur disque vinyle, et d’une série de performances, intitulées Aside/Bside, correspondant à chacune des faces du vinyle. Ces performances se répétaient tout au long de l’exposition et étaient interprétées par des performers résidant dans les villes où l’exposition avaient lieu (Aarhus au Danemark, Sofia en Bulgarie, et Evora au Portugal, respectivement en anglais, en bulgare et en portugais). Au Kunsthal Aarhus en 2016, le projet a fait l’objet d’une exposition personnelle, où les trois chapitres (17e, 18e et 19e siècle) étaient présentés. AuCrédac à Ivry en 2018, l’installation était présentée sous la forme d’une boucle synchronisée de 25 mn comprenant le vinyle et les diapositives simultanément, suivis chapitre retraçant l’épisode des Méditateurs.